Gaan motorrijtuigenclaims in Europa weer stijgen?
Nu mobiliteit – en het volume aan verzekeringsclaims – na de pandemische vertraging weer toeneemt, kunnen verzekeraars terugkeren met een sterker voorstel voor de waarde van claims.
Adviseert verzekeringsmaatschappijen over transformatie- en groeistrategieën ter ondersteuning van product- en klantervaringen, schadebeheerprocessen en serviceactiviteiten

Adviseert wereldwijde verzekeringsklanten over schadekwesties, in al hun branches. Leidt onze werkzaamheden op het gebied van Wealth & Asset Management wereldwijd, waarbij we financiële dienstverleners helpen betere strategische beslissingen te nemen en veranderingen door te voeren door inzichten uit geavanceerde analyses toe te passen

Leidt McKinsey’s werk op het gebied van verzekeringsclaims in heel Europa, waarbij hij verzekeraars helpt hun claimorganisaties te transformeren door geavanceerde analyses toe te passen om de beste klantervaring in hun klasse te creëren.

Adviseert verzekeraars over digitale en analytische strategie, bancassurance en directe distributie.

Adviseert cliënten van toonaangevende wereldwijde en regionale bedrijven in de verzekeringssector.

20 augustus 2021De COVID-19 pandemie heeft een ongekende verstoring veroorzaakt voor de verzekeringssector in het algemeen, waardoor de bedrijfsactiviteiten drastisch zijn ingeperkt, het dagelijks leven van werknemers en klanten is verstoord, en nog veel meer. Bedrijven die een aanzienlijk deel van hun omzet uit autoverzekeringen halen, hebben tijdens de pandemie echter betere bedrijfsresultaten geboekt dan in voorgaande jaren. Dat komt omdat toen plotselinge lockdowns de chauffeurs thuis en van de weg hielden (zie de tentoonstelling), de schadevolumes bijna onmiddellijk met 60 tot 80 procent daalden. Naarmate de beperkingen begonnen op te heffen, herstelden de schadelastvolumes zich weer, hoewel ze nog steeds 20 tot 30 procent lager liggen dan vóór de pandemie. De overeenkomstige daling van de uitbetalingen voor schadegevallen werd slechts gedeeltelijk gecompenseerd door de terugbetalingen van premies die verzekeraars aan klanten betaalden om hen te compenseren voor het feit dat ze minder kilometers aflegden.

Gaan motorrijtuigenclaims in Europa opveren?

Wij streven ernaar om personen met een handicap gelijke toegang tot onze website te bieden. Indien u informatie wenst over deze inhoud zullen wij graag met u samenwerken. Gelieve ons te e-mailen op: McKinsey_Website_Accessibility@mckinsey.com
Vanaf medio 2021 blijft het volume motorrijtuigenclaims – voorlopig althans – onder druk staan. Voor verzekeraars biedt dit op korte termijn de mogelijkheid om strategische initiatieven te ontplooien of te versnellen die gericht zijn op een uitmuntende schadeafhandeling, een belangrijke factor voor winstgevendheid. Deze initiatieven omvatten het transformeren van schadeprocessen om de klantervaring te verbeteren, het opbouwen van digitale capaciteiten, het gebruik van geavanceerde analyses om de besluitvorming te verbeteren, en het verminderen van oude bronnen van lekkage. Door nu in actie te komen, zullen verzekeraars voorbereid zijn wanneer de vaccinatiegraad in Europa stijgt, de economieën weer opengaan en zowel mobiliteits- als motorclaims weer toenemen.

Veranderingen in het schadelandschap

Zelfs wanneer de pandemie wegebt en het bedrijfsleven terugkeert, zullen verzekeraars waarschijnlijk met drie hardnekkige uitdagingen worden geconfronteerd die kunnen worden aangepakt – althans gedeeltelijk – door het schadebeheer om te vormen en zo de winstgevendheid te verbeteren.

Druk op de omzet zal aanhouden. Pandemiegerelateerde druk op de omzet zal in de nabije toekomst waarschijnlijk aanhouden. Als we de geschiedenis als maatstaf nemen, zullen commerciële verzekeringen, die te lijden hadden onder een tijdelijke stilstand van de bedrijfsactiviteit in de toeristische sector, de luchtvaart, de amusementssector en lokale bedrijven, zich misschien maar langzaam herstellen. Tijdens de financiële crisis van 2008 duurde het herstel van commerciële verzekeringen bijvoorbeeld aanzienlijk langer dan dat van particuliere verzekeringen. Wat particuliere verzekeringen betreft, heeft de afname van het dagelijkse woon-werkverkeer de perceptie van klanten over de waarde van verzekeringen veranderd: als ze minder rijden, verwachten ze minder te betalen. Zoals hierboven opgemerkt, hebben sommige verzekeraars hun klanten proactief premierestituties aangeboden voor een verminderd autogebruik – een verandering die zou kunnen aanhouden.

Digitaal is een blijvertje. Door de pandemie hebben mensen veel dagelijkse activiteiten verplaatst naar kanalen op afstand en zijn ze overgestapt op nieuwe digitale hulpmiddelen. Zo is in Europa 60 tot 70 procent van de consumenten een deel van hun boodschappen online gaan doen, en de meesten zijn van plan deze nieuwe gewoonte voort te zetten nadat de pandemie is afgelopen. Deze verschuiving in het gedrag van klanten breidde zich uit tot het contact met verzekeraars. In het Verenigd Koninkrijk verdubbelde het aantal meldingen van schadeclaims via digitale kanalen tijdens de pandemie, en verzekeraars ontvingen 30 procent meer digitale vragen dan in het verleden. De toenemende verwachtingen van klanten ten aanzien van een end-to-end digitale ervaring – met 24/7 service, directe feedback en een gebruiksvriendelijke interface – zorgen er echter nog steeds voor dat de meeste verzekeraars een inhaalslag moeten maken. De grote meerderheid van klanten geeft nog steeds de voorkeur aan bellen in plaats van digitale selfservice; in Europa bijvoorbeeld wordt meer dan 50 procent van de claims geïnitieerd wanneer een klant contact opneemt met een agent. Deze voorkeur zou erop kunnen wijzen dat verzekeraars het schadeafhandelingsproces nog volledig moeten digitaliseren.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

 

Lees Meer via volgende websites:

dvv verzekeringen
kbc verzekeringen
axa verzekeringen
p&v verzekeringen
dkv verzekeringen
yuzzu verzekeringen
cm verzekeringen
touring verzekeringen
ag verzekeringen
belfius verzekeringen
ic verzekeringen
vivium verzekeringen
callant verzekeringen
partners verzekeringen
van breda verzekeringen
axa verzekeringen contact
argenta verzekeringen
fidea verzekeringen
ing verzekeringen
marsh verzekeringen
van dessel verzekeringen
amma verzekeringen
colson verzekeringen
erard verzekeringen
kbc verzekeringen leuven
nn verzekeringen
optimco verzekeringen
wet verzekeringen
corona direct verzekeringen
corona verzekeringen
kbc bank en verzekeringen
nelissen verzekeringen
nuytten verzekeringen
bdm verzekeringen
belfius verzekeringen contact
dmd verzekeringen
integrale verzekeringen
kbc verzekeringen contact
ombudsman verzekeringen
p en v verzekeringen
pv verzekeringen
verplichte verzekeringen
aon verzekeringen
axa verzekeringen auto
belfius bank & verzekeringen
callens verzekeringen
dego verzekeringen
ethias verzekeringen hasselt
hillewaere verzekeringen
huysman verzekeringen
martens verzekeringen
vacatures verzekeringen
verzekeringen be
welke verzekeringen zijn verplicht
anjer verzekeringen
anthonis verzekeringen
baloise verzekeringen
boar verzekeringen
dnm verzekeringen
dps verzekeringen
dvv verzekeringen hoofdzetel
fortis verzekeringen